آموزش تخصصی تعمیرات ایسیو ECU-BSI-BSM-COM2000

آموزش تعمير ECU ایسیو و تعمیرات تخصصی کیلومتر ,ضبط,بی اس آی,بی اس ام  ECU,BSI,BM34,AIRBAG,TACHO

با شیوه جدید آموزشی

  لطفا قبل از تماس یا مراجعه به فروشگاه ، اطلاعات زیر را بصورت کامل مطالعه فرمائید.

درود بی پایان

شاید شما تا کنون در رابطه با تعمیرات ایسیو ، کیلومتر،ضبطECU,BSI,BSM,AIRBAG,KILOMETER,. .  شنیده  ویا در تبلیغات دیده باشید وبسیاری از دوستان از قابلیت های تعمیراتی و استفاده از نرم افزارها به سوالات متعدد برخورد کرده باشند که  قصد داریم توضیحاتی را در این زمینه به شما دوستان ارائه دهیم تا زمانیکه قصد خرید پکیج های آموزشی را دارید پیش زمینه ای از قبل داشته باشید.لطفا” قبل از تماس تمامی مطالب را مطالعه نموده و در صورت ابهام و یا سوال جدید با ما در واتس اپ به شماره ۰۹۱۷۷۱۳۲۳۰۴تماس بگیرید.

استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد

اول ببینیم ECU  چی هست و چرا نیاز به تعمیر پیدا می کند.در واقعECU مخفف کلمه Electeronic control unit میباشد یعنی برد کنترل الکترونیکی .

سیستم انژکتور خودرو با داشتن سنسورها و عملگرهایی برای پاشش انژکتورها و جرقه شمعها و دیگر موارد، نیاز به یک قطعه برای دریافت اطلاعات ،پردازش و کنترل قطعات سیستم دارد که ایسیو ECU این کار را بر عهده دارد اگر به نقشه زیر دقت کنید میتوانید قطعاتی مثل رله دوبل ، سنسور دمای آب (مهره آب ) پمپ بنزین ،چراغ چک ،کوییل،سنسور دورموتور ،انژکتور ها و دیگر قطعات رو ببینید که چگونه با ایسیو در ارتباط هستند. این ارتباطها  تقریبا” با سه حالت ولتاژ مثبت ۱۲ یا ۵ ولت ،ولتاژمنفی و  سیگنال یا پالس می باشد.

بطور مثال پایه ۹ ایسیو منفی خروجی برای چراغ چک پشت آمپر ،پایه ۴۷ ارسال سیگنال از مهره آب به ایسیو و پایه ۱۶ مثبت برای پتانسیومتر دریچه گاز است حال کنترل این ولتاژهای مثبت و منفی ورودی و خروجی به عهده ایسیو می باشد بطور مثال اگر پایه ۹ ایسیو منفی ارسال نکند لامپ چک در لحظه باز نمودن سوئیچ  در پشت آمپر روشن نمیشود و یا در صورت عدم ارسال ولتاژهای مثبت و یا منفی به دیگر قطعات ،آن قطعه بدلیل نداشتن ولتاژ کار خود را به درستی انجام نخواهد داد و در دستگاه عیب یاب ،عدم عملکرد قطعه بصورت خطا نمایش داده می شودحال کنترل این ولتاژها بعهده قطعاتی در داخل ایسیو هست .

 علت خرابی ایسیو چیست  ؟

همانطور که در شکل زیر میبینید ایسیو از تعدادی آی سی  IC ،ترانزیستور ، خازن ،مقاومت ، دیود و. . تشکیل شده که این قطعات به نوبه خود کنترل ولتاژهای خروجی و اطلاعات ورودی را بر عهده دارند که با سوختن این قطعات قسمت مربوطه از کار خواهد افتاد بطورمثال در اکثر ایسیوها یک آی سی کنترل پاشش انژکتورها را بر عهده دارد که با سوختن و یا قطعی پایه های این آی سی کنترل انژکتورها از بین می رود و در این حالت خرابی ایسیو اعلام می شود و یا گاها” در دستگاه عیب یاب یک عیب بطور دائم وجود داشته که با تعویض قطعه مربوطه در سیستم انژکتور ویا بررسی سیمکشی  و دیگر موارد همچنان عیب پایدار هست و نتیجه خرابی ایسیو اعلام می شود.

نکته دیگر اینکه درایسیو آی سی ( IC ) ها به دو صورت وجود دارند بعضی از این آی سی ها بدون برنامه ریزی و فقط تعویضی هستند و نمونه دیگر این آی سی با برنامه هستند و در صورت خرابی برنامه داخل آی سی ایجاد خطا کرده و آی سی نیاز به برنامه ریزی (Programing ) مجدد دارند.از دیگر خرابی ها میتوانیم به شکستگی یا سوختگی برد مدار ،جدا شدن پایه های قطعات  و غیره اشاره نمود که خرابی  ECU ها ناشی از این موارد می باشد.

پس قبل از تعمیرECU  باید با قطعات استفاده شده در ECU  آشنا شویم.

  •        آشنائی با مدار الکتریکی
  •        آشنائی با پارامترهای ولتاژ،جریان،مقاومت و قطعات SMD
  •        آشنائی با انواع مقاومت ،خازن،دیود،ترانزیستور،رله ،فیوزها، اندازه گیری مقادیر ونحوه تست
  •        آشنائی با ترانزیستور و آی سی ها
  •        آموزش کار با مولتی متر عقربه ای و دیجیتالی
  •        نحوه جستجو و کار با دیتا شیت قطعات

ایسیو چه خودروهایی تعمیر میشود یا آموزش داده می شود ؟

بسیاری از دوستان این سوال را می پرسند که چه ایسیوهایی یا چه ماشینهایی تعمیر و یا آموزش داده می شود:

تعمیرات ECU  به مدل خودرو یا نوع خودرو که پراید باشد یا ۴۰۵ یا  به طورکلی سایپا  یا ایران خودرو و یا خارجی و داخلی  بستگی  ندارد بلکه بستگی به نوع ECU استفاده شده در خودروها رادارد عموما” در خودرو ها از چند مدل استفاده بسیار زیادی شده است که میتوان آنها  را به چند دسته تقسیم نمود.البته تمرکز بر روی ایسیوهای استفاده شده در خودروهای داخل ایران میباشد.

انواع  ECU

 در حال حاضر ۴ مدل ECU  بر روی اکثر خودروهای داخلی و خارجی قرار گرفته اند   MAGNETI MARELI-SL96-SAGEM-SIEMENS-BOSCH

  • ایسیو مگنتی مارلی از شرکت ایتالیایی هست که درایران درسال ۸۱ بر روی تعداد اندکی پژو پارس نصب گردید(در حدود ۵۰ دستگاه )
  • ایسیو SL96 که از کارخانه ساژم فرانسه می باشد و از سال ۸۲ تا ۸۳ بر روی ماشینهای ایران خودروپیکان ،  آردی ،  405 ، سمند  بجز ۲۰۶ نصب گردیده بود.

از همین کارخانه  SAGEM خانواده   S با مدلهای متفاوت دیگری بر روی خودرو ها قرار گرفت که به شرح زیر می باشد


S2000.10 خودرو پژو۴۰۵ پژو پارس سمندمعمولي

S2000.11 .پيكان  وانت پيكان  آردي روا ,

S2000.3E پژو ۲۰۶

S2000.3F پژو ۲۰۶

S2000.35 پژو ۲۰۶

S2000. PL4

S2000. JCI

  پژو ۲۰۶S2000. J34

   پژو ۲۰۶S2000. J35

S3000 نصب بر روی خودروی مگان

این موارد نمونه هایی هستند که در ایران برروی خودروها قرار گرفتند و مدلهای دیگر را میتوان در خودروهای خارجی جستجو نمود.

نوع دیگر ایسیوهای استفاده شده در خودروها ایسیو زیمنس SEMENS میباشد که کشورهایی مثل آلمان ،کره و بالاخره چین تولید کننده آن می باشند که بطور خلاصه برروی خودروهای داخلی زیر نصب گردیده اند

 
SEMENS CI1 پيكان وانت و پرايد

SEMENS CI2 پرايد.روا

SEMENS CI3 روا

SEMENS CI4 ايموبيلايزر سمند. پرايد

SEMENS CI5ايموبيلايزر سورن . LX

SEMENS CI6

SEMENS CI7

SEMENS

خودرو لوگان (L90) , خودروهای هیوندا و کیا و دیگر خودروها

و در نهایت از پرکاربرد ترین ایسیو در اکثر خودروهای دنیا ایسیو بوشBOSCH می باشد که خودروهایی همچون بنز بی ام دبلیو آئودی و دیگر خودروها از آن استفاده می کنند.

در زیر نام چند مدل ECU  که در داخل کشور استفاده می شود ومشخصات آنها را برای شما قید شده است.

  
BOSCH  MP 5.2    . زانتيا ۲۰۰۰


BOSCH  MP 7.3    .  زانتيا ۱۸۰۰
 

BOSCH ME 7.4.4 پژو۲۰۶٫ پارس


BOSCH. 7.4.5  پژو ۲۰۶SD

BOSCH  7.4.9  

BOSCH  7.4.11

 BOSCH 7.9.7.1
و ….

جدول انواع : داخل کشور ECU

VALEOBOSCHSIEMENSS2000
JCI5.2CI110
J347.3CI211
J357.4.4CI33E
 7.4.5CI43F
 7.4.9CI535
 7.4.11CI6LC
 7.9.7.1CBASLC
  CA0FC5

برای دیدن لیست کامل انواع خودرو و ایسیوهای استفاده شده بر روی دانلود کلیک نمائید.            دانلود

نکته ۱:

قابل توجه برای شما این است که وقتی کسی توانایی تعمیر یک نمونه  ECU SL96  یا Sagem s-2000 را پیدا میکند فرقی نمیکند که اینECU  برای چه خودرویی استفاده شده باشد این ECU می تواند برروی خودرو پیکان RD سمند ۴۰۵ پرشیا ویا هر خودرو دیگری باشد. برد آنها شبیه یکدیگر بوده (۹۵٫/.)  و فقط از لحاظ برنامه ریزی های Ic ها و یا شکل با همدیگر تفاوت دارند .

نکته۲ :

 وقتی که ما قدرت تعمیر ECU -S2000  را پیدا می کنیم این ECU  به شماره های متفاوتی که برروی ECU  قید شده وجود دارد .

مثال : S200010-S200011-S2000 3E-S2000 3f -S2000 35-S2000 -Pl4

تمام این Ecu   ها یی که نام بردیم یکی هستند که بر روی اکثر خودروهای ایران خودرو و سایپا از آنها استفاده می شده پس وقتی که شما تعمیرات ECU S2000  را فرا گرفتید یعنی تمام ECU های که  S2000 هستند را بدون توجه به نوع خودرو قادر به تعمیر آنها هستید .

به طور مثال ۱۱- S2000  بر روی خودرو های پیکان ، سمند ، Rd و …

S2000 3E,3F,35,Pl4 برای خودرو های ۲۰۶   و…… دیگر خودرو ها قرار دارد .

ECU GAZ

بعد از ورود سیستم های گاز سوزبه صنعت خودروی ایران ایسیوهای گاز نیز به جمع خرابی های ایسیو پیوست که در این میان میتوان به موارد زیر اشاره نمود که ایسوهای زیمنس بایفیول پرمصرف ترین آنها است.

KIA-500

LANDI LC01

SAGEM j35

SIEMENS GAZ

SIEMENS  BIFULE

VALEO SAX 500

 نقشه خوانی و ارتباط خارجی ECU:

با توجه به اینکه بعضی از قسمتهای تعمیرات ECU  ارتباط زیادی به پایه های خروجی و نحوه ارتباط قطعات سیستم انژکتور ،مدار ایموبلایزر و دیگر قسمتها به ECU   دارد در این بخش از آموزش به نقشه خوانی ،کد یابی قطعات و خطاها ،تحلیل شماتیک سیستم انژکتور( بطور خلاصه ومختصر) در حالات موتور خاموش ،روشن  و دیگر موارد پرداخته  می شود.

 نقشه خوانی و ارتباط داخلی ECU:

بعد از قسمت شماتیک خارجی دراین قسمت به نقشه خوانی داخلی ECU  و نحوه ارتباط قطعات داخلی با پایه های ECU  ، خروجی آی سی ها و ترانزیستور ها می پردازیم.

 آشنائی با وسائل مورد نیاز تعمیر ایسیو :

در این قسمت آموزش کارکرد صحیح با وسائل مورد نیاز برای تعمیرات همچون تنظیمات دما و هوای  بولوور (هویه هوا گرم) ،آموزش نصب و کار با پروگرامر ،  و نحوه استفاده دیگر وسائل آشنا می شوید

 آموزش نحوه برداشت رزین یا موم پشت ECU  و باز وبست قطعات الکترونیکی از روی برد ECU   مانند آی سی ها  ،ترانزیستورها، مقاومت و غیره

باز و بست درب پشت ECU  ها به دو مدل پیچ و چسب تقسیم می شوند مدل پیچی مثل S2000-SL96 و مدل چسب مثل زیمنس و بوش که در آموزش با هر دو روش آشنا می شوید.بعد ازباز وبست درب ECU  مدارات داخل ECU  نیز به دو مدل با رزین یا همان موم و بدون رزین تقسیم می شود.ECU  های زیمنس و بوش بدون رزین هستند یعنی وقتی درب ECU  را باز می کنید قطعات قابل دید هستند اما در مدلهای S2000 ?SL96  لایه ای از رزین روی قطعات پوشانده شده که باید آنها را ابتدا از روی برد بردارید تا قطعات الکترونیکی برای شما قابل مشاهده باشد و همچنین با لحیم کاری و نحوه برداشت قطعات مثل آی سی  ها ،ترانزیستورها و غیره از روی برد بوسیله هویه هوا گرم یا هویه معمولی در این قسمت به شما  آموزش داده می شود.

 آشنائی با انواع آی سی های فلش و ایپرام:

آی سی های مورد استفاده در ECU  به سه مدل تقسیم می شوند.

?       آی سی های معمولی :

 این آی سی ها بدون برنامه ریزی و فقط تعویضی هستند .به این معنی که از طرف کارخانه سازنده فقط به منظور خاصی در مدار ساخته شده است و در صورت سوختن فقط آنها را تعویض می کنیم.

?       آی سی های ایپرام:EEPRAM

 این آی سی ها دارای حافظه  دائم هستند و مقداری اطلاعات یا همان برنامه ای را که برنامه نویس برای آی سی می نویسد را درون خود جای می دهد .این آی سی ها به دو صورت خراب می شوند .یا برنامه داخلی آنها دچار اختلال می شود که با برنامه ریزی مجدد کار کرد آی سی به حالت اولیه باز می گردد و یا اینکه  آی سی می سوزد .در صورت سوختن آی سی ابتدا آی سی را باید تهیه و از آنجائی که آی سی ها بصورت خام یا بدون برنامه ریزی هستند آنها را برنامه ریزی و سپس استفاده می نمائیم.

?       آی سی های فلش :FLASH

این آی سی ها نیز دارای حافظه موقت و دائم هستند و حجم اطلاعات  و سرعت بالاتری نسبت به  آی سی های ایپرام دارند

 آشنائی با عیوب نرم افزاری :

عیب های ECU  به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می شود.موارد بسیاری از عیوب در ECU  ها مربوط به آی سی های میکرو ،فلش و ایپرام می باشد که قبل از هرگونه عملیات تعمیر،ابتدا به رفع عیوب نرم افزار ی می پردازیم . این عیوب ممکن است از برنامه و گاهی نیز از آی سی می باشد.

 آشنائی با عیوب سخت افزاری :

قطعات سیستم انژکتور مثل استپ موتور ،اکسیژن سنسور،انژکتورها،دور موتور، سنسور مپ و مت ،کوئیل دوبل ،فن ،پمپ بنزین و دیگر قطعات را در نظر بگیرید این قطعات توسط ECU  کنترل می شوند بیشتر این قطعات توسط آی سی مربوط به خود و تعدادی با ترانزیستور ،خازن ،مقاومت ودیود کنترل می شوند.در صورت سوختن این قطعات کنترل بخشهای مربوط به آن از کار افتاده و خطای دائم در سیستم بوجود می آید که نشانه خرابی ECU  می باشد و با تعویض این آی سی ها یا قطعات دیگر مشکل بر طرف می گردد.به طور مثال یک آی سی ، کنترل انژکتور ها را در اختیار دارد در صورت خرابی آی سی ،خطاهای عدم پاشش یا پاشش دائم در یک یا ۴ انژکتور  را داریم .

 آشنائی با عیوب سخت افزاری ۲:

تمامی خطاها در انواع ECU  ها شبیه به هم هستند اما آی سی مربوط به هر ECU  یا قطعات دیگر تفاوت ظاهری دارند.مثلا” در ECU SL96 آی سی استپ موتور با یک شماره آی سی و در ECU S2000  یا  SIEMENS  و  BOSCH  با یک شماره و شکل دیگری می باشد.البته در بعضی ECU  ها ممکن خطائی وجود داشته باشد که در ECU  های دیگر آن خطا را نداشته باشیم.بطور مثال خطای موتور دریچه گاز فقط در ECU  های خودرو هائی که موتور دریچه گاز دارند وجود دارد.همچنین درشاخه های  مدل S2000  مانند ۱۰-۱۱-۳E-3F-35اکثر آی سی ها شبیه به هم اما درنقاط مختلف ECU  قرار دارند

عمده خطاهای ECU   که قابلیت تعمیر دارند  را می توان  به شکل زیر عنوان نمود

?       استپ موتور

?       مپ سنسور

?       مت سنسور

?       پتانسیومتر دریچه گاز

?       گرم کن دریچه گاز

?       موتور دریچه گاز

?       پمپ بنزین

?       انژکتور ها

?       کوئیل های دوبل

?       اکسیژن سنسوربالا

?       اکسیژن سنسورپائین

?       ناک سنسور

?       شیر برقی کنیستر

?       مهره آب

?       فن ها

?       رگولاتور ولتاژهای داخلی و خارجی

?       فعال کننده رله اصلی دوبل

?       فعال کننده رله دوم دوبل

?       سنسور دور موتور

?       رله قطع کن کولر

?       خروجی چراغ چک

?       ارتباط دیاگ با ECU

?       شبکه ارتباطی کن CAN

 و دیگر خطاهای ایجاد شده در ECU

 موارد دیگر تعمیرات ECU :

?       کت آف CUT OFF

در بیشتر خودروها بدلیل کاهش آلودگی هوا دور موتور از یک حد مجاز افزایش نمی یابد با تغییر کوچکی در یکی از قطعات ECU  دور موتور تا حد ۱۰تا۲۰ درصد  حالت اولیه افزایش می یابد و دیگر خودرو در دورموتور ۵۵۰۰ یا ۶۵۰۰ به حالت خاموشی نمیرود.

?       تبدیل  ECU :

بعضی از ECU  ها که مدل یکسانی دارند را می توان با تغییر در برنامه ، آن را برای یک خودرو دیگر قرار داد.اگر چه کلیه عیب یاب ها این کار را به راحتی  انجام می دهند  اما افرادی که وسائل تعمیرات ECU راداشته باشند می توانند بدون هیچ مشکلی این کار را انجام دهند.بطور مثال ECU SL96 که برای خودرو ۴۰۵ است را می توان به RD  یا پیکان تبدیل نمود.این نکته شایان ذکر است که در طول یک سال شاید ۱ یا ۲ ECU  برای تبدیل به شما مراجعه نماید.این تکنیک زمانی اهمیت داشت که بعضی از ECU  ها مانند VALEO  206 گران بود به همین خاطر ECU  خودروی پراید را با تغییرات برای ۲۰۶ استفاده می نمودند.اما اکنون این تکنیک کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

?       تغییر دمای آب:

در خودروها با توجه به منطقه آب و هوائی در دمای ۹۵ درجه فن آنها به کار می افتد که این دما از دید مشتری بالا می باشد به همین خاطر دوست دارند که در دمای پائین تر فن خودرو به کار افتد.در این قسمت از آموزش به  شیوه های  تغییر دمای فن آشنا می شوید.

بعد ازمعرفی تعمیرات ایسیو به تعمیرات  دیگر قطعات میپردازیم

 تعمیرات BSI :

 قطعه BSI یکی از قطعات استفاده شده در خودروهای دارای شبکه مولتی پلکس مانند ۲۰۶ است .اگر به عملکرد BSI  دقت نمائید می بینید که کنترل قسمتهای زیادی از خودرو توسط BSI انجام میشود.BSI از دوقسمت داخلی تشکیل شده است.قسمت اول را POWER  یا قدرت  و قسمت دوم را COMMAND یا فرمان گویند.در قسمت فرمان بیشتر، آی سی ها و قطعات الکترونیکی دیگر قرار داشته و فرمان قطع یا وصل قسمتهای را انجام  می دهد.با توجه به اینکه بعضی از قسمتها جریان زیادی را از خود عبور می دهند برای آنها رله ای در قسمت قدرت قرار داده و همچنین برای محافظت از آنها فیوز هائی را در قسمت قدرت در نظر گرفته اند. البته تعدادی از این فیوزها و رله ها در قطعه BM34  یا  همان BSM  نیز قرار داده شده است.قبل از اینکه تعمیرات بخش BSI  را فرا بگیرید کتابهائی در زمینه آشنائی با  BSI و  BSM جهت شما قرار داده شده که شما را با کانکتورها ، پایه ها ،نقشه رله ها ی داخلی  ، لیست فیوز ها و همچنین عملکرد شبکه کن CAN آشنا می کند.

عیوبی که در BSI  قابل برطرف شدن می باشد را میتوان به

?       بوق

?       چراغهای بزرگ و کوچک

?       مه شکنها

?       کولر

?       برف پاک کن

?       اطلاعات سطح روغن ترمز

?       راهنما

?       فلاشر

?       گرم کن شیشه عقب

?       شیشه بالابر ها

?       قفل مرکزی

?       آمپرها

?       ساعت

?       رادیو

?       تغییرات کیلومتر

?       استخراج کد سوئیچ

ودیگر موارد اشاره نمود

 تعمیرات BSM(BM34 ):

قطعه BM34  نیز همانند BSI نقش مهمی در خودروهای مولتی پلکس ایفا می کند.دارای دوقسمت فرمان و قدرت بوده اما قسمت فرمان آن بسیار کوچکتراز مدار قدرت آن است.اساسی ترین نقش آن را می توان در قسمت های زیر عنوان نمود

?       پمپ بنزین

?       انژکتور ها

?       چراغ چک

?       مه شکن

?       برف پاک کن جلو

?       برف پاک کن عقب

?       شیشه شورجلو

?       شیشه شورعقب

?       بوق

?       کولر

?       نور بالا و پائین 

 تعمیرات COM 2000:

قطعه COM 2000 در زیر غربیلک فرمان قرار گرفته و با توجه به وجود شبکه CAN  کلیه اطلاعات و دستورات مربوط به فرمان را توسط ۶ سیم به عملگرها انتقال می دهد پس میتوان نتیجه گرفت که عدم ارتباط این قسمت با بقیه مدارات باعث از کار افتادن آنها می شود بطور مثال دستور کار کرد راهنما  که از دسته راهنما صادر می شود ابتدا به COM 2000 و سپس به مدارات دیگر ارتباط پیدا می کند و در صورت عدم ارسال دستور راه اندازی راهنما توسط COM 2000  عملکرد راهنما مشاهده نمی شود.البته دقت داشته باشید که عدم کار کرد راهنما یا قسمتهای دیگر ممکن است از قسمتهای مختلف مدار باشد که پس از عیب یابی قسمتهای دیگر مدار در صورت اطمینان از خرابی COM2000 به تعمیر آن می پردازیم

عیوبی که در COM2000  قابل برطرف شدن است را میتوان به عیوب زیراشاره نمود

?       بوق

?       کلیه چراغهای کوچک،نور بالا و پائین

?       راهنما

?       برف پاک کن

?       کنترل ضبط

?       ایربگ

?       ارتباط کد سوئیچ به ایموبلایزر 

 تعمیرات DISPLAY:

 در خودرو ۲۰۶ علاوه بر قسمت آمپر در کنار آن روی داشبورد یک نمایشگر دیگر قابل مشاهده می باشد این قطعه همان  نمایشگر چند منظوره  می باشد که در چندین مدل وجود دارد که فقط ساعت و یا موارد دیگر را نشان می دهد در صورت از کار افتادن آنها شما  قادر به تعمیرات آن می باشید.

برای آشنائی شما با باز و بست  قطعات   BSI,BM34,COM2000,DISPLAY,AIRBAG  از روی خودرو یک فیلم آموزشی قرار داده شده است

  تعمیرات ایربگ AIR BAG:

در بسیاری از خودروها ایربگ یا همان کیسه هوا قرار گرفته شده که کنترل آن توسط  ECU  ایربگ می باشد.بعد از بکار افتادن ایربگ ،ECU  آن غیر قابل استفاده می گردد اما  دلیل از کار افتادن ECU  ایربگ  اکثرا” تغییر در برنامه داخلی آن است که شما با استفاده از نرم افزار ایربگ که در بخش نرم افزار ها توضیح داده خواهد شد می توانید ECU  را برای استفاده مجدد آماده سازید.با توجه به قطعات اندک استفاده شده در ECU  خرابی سخت افزاری بندرت اتفاق می افتد

 تعمیرات ای بی اس ABS:

در تعمیرات ABS  نیز همانند  AIRBAG بیشتر خرابی از قسمت نرم افزاری ECU  آن می باشد که با تعویض برنامه داخلی ، ECU  مجدد مورد استفاده می گردد.

آشنائی با برنامه و فایل:

 برنامه های داخل آی سی های ایپرام یا فلش به زبانهای متفاوت برنامه ریزی ساخته می شوند اما در نهایت بصورت کد های هگزا دسیمال  یا همان هگز تبدیل می شوند . این کد ها از اعداد ۰ تا ۹ و از حروف A  تا F   ساخته شده اند در این قسمت شما با نحوه استخراج ،تغییر  و ذخیره فایل های هگز  در داخل آی سی ها آشنا می شوید .در قسمت وسایل مورد نیاز تعمیر ECU  با پروگرامر آشنا می شوید.

استخراج کد سوئیچ خودرو :

از چندین سال قبل با قرار دادن سیستم ایموبلایزر (ضد سرقت )بر روی خودرو حفاظت خودرو بیشتر شده است اما وجود این سیستم مشکلاتی را نیز برای صاحبان خودرو و تعمیرکاران بوجود آورده است.در این فصل از آموزش به معرفی سیستم های ایموبلایزر استفاده شده بر روی خودرو و نحوه استخراج و یا تغییر کد سوئیچ آن می پردازیم.این سیستم بر روی ECU  های VALEO  ,SIEMENS,BOSCH, قرار دارد که با استفاده از بعضی نرم افزار ها یا با داشتن اطلاع از خط ثبت شدن کد سوئیچ در ECU,BSI,ICU,CPH قادر به استخراج آن می شویم.البته با ساده تر شدن دریافت کد از ایران خودرو و شرکت های سازنده خودرو با در دست داشتن سند خودرو در کمتر از نیم ساعت بدون دردسر کد دریافت می شود.

در بعضی موارد که کد سوئیچ قادر به استخراج نباشد و همچنین نبود سند خودرو و یا موارد دیگر می توان با استفاده از برنامه یک خودروی دیگر شبیه همین خودرو و یا با استفاده از فایل بدون کد  ، خودرو را راه اندازی نمود البته با بی کد نمودن خودرو از ایمنی خودرو  کاسته می شود اما گاهی تنها راه راه اندازی خودرو بی کد نمودن خودرو است.

بهترین استفاده از ECU های بی کد ، برای تعمیران کاران است که با بدون کد نمودن یک ECU در تعمیرگاه با مراجعه یک خودرو می توانند بدون مشکل کد سوئیچ ،خودرو را روشن نموده تا از صحت کارکرد ECU   و یا سیستم انژکتورمطلع شوند.

استخراج کد ضبط و سی دی خودرو :

در بعضی از ضبط ها یا سی دی های مورد استفاده بر روی خودرو شما شاهد کد فعال سازی هستید.در بعضی از مواقع با فراموشی کد یا وارد نمودن بیش از چند بار دستگاه از کار می افتد .دستگاههای صوتی نیز دارای آی سی ایپرام جهت نگهداری کد ضبط در خود است که با دسترسی به این آی سی می توان با استخراج فایل داخل آن به کد آن دسترسی پیدا نمود و یا در صورت قفل نمودن آی سی با تعویض آی سی  و برنامه ریزی آن دوباره از ضبط استفاده نمود.در این کاراز چندین نرم افزار می توانید استفاده نمائید.در تکنیکی دیگر بدون باز نمودن ضبط یا سی دی با استفاده از سریال ثبت شده روی ضبط شما قادر به استخراج کد ضبط می شوید .

  کیلومتر:

آشنائی با بازو بست کیلومترو تغییر رنگ نور پشت آمپر:

?       تغییر نور پشت آمیر

در این بخش از آموزش شما ابتدا با باز و بست انواع کیلومتر و همچنین آموزش چگونگی تغییر رنگ نور پشت آمپر ودیگر قسمتهای خودرو مثل داشبورد ،کلیدها و … آشنا می شوید.

آشنائی با تغییر کیلومتر:

تغییر کیلومتر در خودروها با توجه به خواست مشتری انجام شده و به دو دسته تقسیم می شوند.دسته اول گروهی هستند که مقدار کیلومتر فقط در پشت آمپر آنها ثبت می شود پس نتیجه که قسمت پشت آمپر دارای آی سی حافظه می باشد که با تغییر در برنامه یا همان کدهای هگز می توان مقدار را تغییر داد این کار توسط نرم افزار انجام می شود.در چند سال گذشته مقدار کیلومتر علاوه بر پشت آمپر در داخل ECU  و یا BSI  نیز ذخیره می شود که علاوه بر پشت آمپر باید از ECU  و یا BSI  نیز مقدار تغییر نماید که در این قسمت با این آموزش آشنا می شوید.ECU  های والئو ،زیمنس ، و بوش از جمله ECU  هائی هستند که مقدار کیلومتر درECU آنها ذخیره میشود.تغییر کیلومتر به دو شیوه انجام می شود اول بصورت دستی یعنی با تغییر در کدهای هگز توسط خود شما و دوم توسط نرم افزار که با استخراج کد ها از داخل آی سی توسط نرم افزار این کار صورت می گیرد مقدار کیلومتر جدید به نرم افزار اعلام و فایل جدید را بر روی آی سی ذخیره می کنیم که بسیار راحت تر از شیوه اول می باشد.(از دید ما این کار غیر اخلاقی می باشد اما این دیگر به تعمیر کار بستگی دارد .سیگار برای بدن مضر است اما کارخانه آن را تولید می کند این دیگر به مصرف کننده مربوط می شود )

آشنائی با سوخت سنج:

شاید دوستان در مورد نصب سوخت سنج شنیده باشید و بپرسید آیا برد یا قطعه ای بر روی خودرو نصب می شود و سوخت سنج چه کاری برای ما انجام می دهد که آموزش آن در این قسمت قرار گرفته است.

?       سوخت سنج چیست ؟

در قسمت پشت آمپرهای دیجیتالی اگر دقت نمائید مقدار کیلومتربصورت دیجیتالی برای شما نشان داده می شود در همین قسمت تنها با تغییر کوچکی در برنامه آی سی حافظه سوخت سنج فعال شده و درصد سوخت باقی مانده در باک  به درصد به شما نشان داده می شود و یا عکس یک خودرو به نمایش در می اید که تنها درچند مدل بسیار اندک از خودروها انجام این کار امکان دارد که مربوط به سالهای گذشته می باشد.

این تنها یک کار تزئینی می باشد چون در کیلومترهای دیجیتالی علاوه بر وجود آمپر بنزین ، چراغ اخطار بنزین نیز موجود است که با رسیدن مقدار بنزین باک به ۱/۷ مقدار آن روشن می شود یعنی اگر باک خودرو ۵۰ لیتر باشد با روشن شدن چراغ اخطار بنزین مشخص می شود که مقدار ۷ لیتر بنزین در باک بیشتر نمانده و راننده با توجه به درصد سوخت خودرو یعنی در ۱۰۰ کیلومتر که چه مقدار بنزین مصرف می کند می تواند حداکثر مسافت قابل پیمودن توسط خودرو را حساب کند.

  آشنائی با نرم افزار های تخصصی  تعمیر ECU:

?       Hex Workshop v 6.0.1.4603

این نرم افزار برای تغییرات در یک فایل هگز استفاده می شود.از مزایای دیگر این نرم افزار مقایسه بین دو فایل هگز می باشد و می تواند خط به خط تغییرات را به شما عنوان نماید البته نرم افزارهای کاربردی دیگری نیز در این زمینه وجود دارد.

 بخش ایموبلایزر:

?       نرم افزار ایمو کیلر       Immo Killer v1

این نرم افزار برای پیدا نمودن کد سوئیچ یا تغییر آن در ECU  ها و همچنین برای بی کد نمودن بعضی از ECU  ها استفاده میگردد.همچنین در BSI  206 قادر به پیدا نمودن کد سوئیچ ،VIN و موارد دیگر می شود. برای مشاهده لیست خودروهای ساپورت شده توسط نرم افزار بر روی دانلود کلیک نمائید.    دانلود

?       ECU-Prog-I یا Immo Killer v2

این نرم افزار در حقیقت همان نرم افزار  Immo Killer v1 است که آنرا Immo Killer v2 نیز معرفی می کنند اما عملکرد آن و همچنین خودروهای ساپورت شده آن با نرم افزار  Immo Killer v1 تفاوت چندانی نمیکند.

?       ACCESS   COD  DECODER V 1.6.2

این نرم افزار برای بدست آوردن کد کلید در ECU های زیمنس ، والئو و خودروهای  زانتیا،۲۰۶ و ۲۰۷،L90  استفاده می شود.

 بخش ایربگ AIRBAG :

?       Tachosoft Aairbag Resetter V 6.4

این نرم افزار برای ریست کردن یا آماده سازی فایل ایربگ استفاده می شود برای استفاده باید فایل هگز در داخل آی سی ایپرام ایربگ را استخراج و وارد برنامه نمائید سپس فایل تغییر پیدا نموده را بر روی آی سی ذخیره و ایربگ آماده استفاده دوباره می باشد.

?       Airbag Tools

این نرم افزار نیز همانند نرم افزار قبل جهت ریست کردن ایربگ استفاده می شود.

توجه:

عملکرد بعضی از نرم افزار ها شبیه هم بوده و گاهی فقط در بعضی از آیتم های  یا خودروها با هم متفاوت می باشد.

 نرم افزار های  بخش کیلومتر:

?       DashBoard  Proftional

?       licznik 4.8 a

?       Licznik 10.0

?       TachoSoft  V 21.5

?       Ponyprog 2000

?       ACCESS   COD  DECODER V 1.6.2

?       SIEMENS_TACHO

کلیه این نرم افزارها برای تغییرات کیلومتر از پشت آمپر و ECU  و BSI استفاده می شود

  نرم افزار های بخش ضبط و سی دی :

?       Calculator for KT-2900

?       Multi Code Changer Version 1.1

?       saipa car model aad-1900

 این سه نرم افزار برای استخراج کد ضبط یا سی دی مورد استفاده قرار می گیرد.

 آموزش کار با هر نرم افزار را بصورت کامل در بخش مربوط به آنها  یاد خواهید گرفت.

ابزار آلات مورد نیاز:

 در این بخش به معرفی ابزار آلات مورد نیاز می پردازیم

?  پروگرامر:

پروگرامر ابزاری است که برای خواندن وذخیره اطلاعات آی سی که مدل های متفاوتی دارد استفاده می شود در حال حاضر شرکت طراحان نوین مدار(TNM) که یک شرکت ایرانی می باشد از چندین سال قبل در ارائه پروگرامر و دیگر ابزارات الکترونیکی مشغول به کار می باشد البته پروگرامر های دیگری  از کشور چین و دیگر شرکت ها نیز وجود دارد اما استفاده از تی ان ام بیشتر از دیگر پروگرامرها هست .دلائی که می توان ساپورت زبان فارسی ،ساپورت بیشترین آی سی های برنامه ریزی در زمینه های کامپیوتر،خودرو،رادیو و تلوزیون ،ماهواره و مهمتر در زمینه خودرو و دیگر موارد را نام برد.از آنجائی که گارانتی این پروگرامر به مدت ۱ سال و در ایران می باشد بیشترین آمار خرید پروگرامر را به خود اختصاص داده و همچنین ارتباط دیگر سازندگان همچون گروه دلتا و دیگرسازندگان  با این شرکت و اجرای طرحهای مشترک به شناخته تر شدن این شرکت و پروگرامر کمک کرده است.

انواع پروگرامر:

    TNM 1000     

TNM 2000     

TNM 5000     

     TNM 5000 +felashit

TNM 5000 A  

+ TNM 5000 A

TNM 1000 و TNM2000 هردو از پروگرامر های قدیمی بوده که همچنان تعمیرکاران قدیمی با آنها و بیشتر با TNM 2000 کار می کنند.قبلیت TNM 2000 بسیار خوب بوده اما با ارائه TNM 5000  میتوان گفت ۲۰۰۰ از رده خارج شده است.

تفاوت TNM 2000  و TNM 5000  را میتوان در تعداد آی سی ساپورت شده و همچنین سرعت بیشتر ۵۰۰۰ آنرا از ۲۰۰۰ متمایز می کند اما مهمترین آن ساپورت برد فلشیت و اضافه شدن دستگاه عیب یاب در ۵۰۰۰   و همچنین بخش  دانلود ، تبدیل ایسیو، ریست یا مقدار دهی اولیه انواع ECU را می توان نام برد.

?       برد فلشیت ( flashit)چیست ؟

قبل از معرفی برد فلشیت ابتدا باید درباره تبدیل آی سی یا آدابتور توضیح کوتاهی عنوان شود.

محلی که آی سی روی پروگرامر قرار می گیرد را پایه زیف گویند. بعضی از آی سی ها اینقدر کوچک هستند که امکان قرار گرفتن روی زیف وجود ندارد   ویا شکل آنها بصورت خاصی (مثلا” ۴ جهت) می باشد برای این کار از تبدیل آی سی یا آدابتور استفاده می شود که ابتدا آی سی بر روی تبدیل که می توان آی سی  کوچک یا نوع خاص آی سی را روی آن نصب کرد قرار گرفته و سپس تبدیل آی سی بر روی زیف قرار می گیرد .در خودرو تقریبا” ۴  آی سی وجود دارد که نیاز به تبدیل دارد.آی سی هایی با تعداد پایه  8 ،۳۲٫،۴۴٫،۴۸٫برای پروگرام کردن آی سی  ها باید آنها را از روی برد جدا نموده روی تبدیل قرار دهید.

اما برد فلشیت یک برد کوچک است که ورودی آن توسط یک کابل بنام جیتگ به پروگرام وصل شده و خروجی دارای ۶ سیم می باشد که با این ۶ سیم می توان آی سی های نام برده شده را از روی برد بدون بیرون آوردن آی سی برنامه آنها را خوانده یا روی آی سی ذخیره نمود که بخاطر سهولت و اجرای سریع و همچنین هزینه خرید تبدیل ها مشخصا” TNM5000+FLASHIT برای کار بهتراست و توصیه می شود از خرید TNM 2000 خود داری نمائید. برای اطلاع بیشتر علاوه بر دانلود فایل راهنمای استفاده از TNM 5000  با برد فلشیت می توانید به سایت شرکت طراحان نوین مدار  www.TNMelectronics   مراجعه نمائید.

به دلیل تغییرات  قیمت ها تغییر می کنند.برای اطلاع از قیمت روز کلیه دستگاهها به فروشگاه اینترنتی ما به آدرس www.jelco.ir مراجعه نمائید .

?       بولوور یا هویه هوا گرم:

از آنجائی که حرارت مستقیم توسط هویه معمولی باعث سوختن آی سی می شود برای برداشت یا نصب  آی سی ها یا دیگر قطعات  از روی برد از هویه هوا گرم استفاده می شود که از نام آن مشخص است که حرارت جهت ذوب نمودن لحیم روی پایه های آی سی ها توسط هوای گرم انجام می شود.در حال حاضر دو مارک گرداک و کوئیک در بازار موجود است که از لحاظ قیمت تفاوت چندانی ندارند و کارائی هر دو تقریبا” یکسان می باشد .هر دو هویه دارای مدلهای متفاوتی هستد که در قیمت آنها تاثیر می گذارد همچنین به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند که در حال حاضر دیجیتال بیشتر از آنالوگ در بازار موجود است.منظور از آنالوگ یا دیجیتال وجود صفحه نشان دهنده است که مقدار باد پرتابی و حرارت ایجاد شده توسط هویه را نشان میدهد و همچنین هر دو مدل دارای هویه معمولی هستند که مقدار حرارت آن نیز قابل تغییر می باشد.گرداک مدل ۹۵۲A در حال حاضر بیشترین استفاده را دارد.قیمت هر دو در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می باشد.

?       چراغ مطالعه ذره بین دار یا میکروسکوپ:

ابزار بعدی برای بهتر و دقیقتر دیدن برد و قطعات روی برد الکترونیکی استفاده می شود.در صورتی که از لحاظ مالی مشکلی ندارید می توانید میکروسکوپ را خریداری نمائید اما در صورت داشتن مشکل مالی همان چراغ مطالعه ذره بین دار را خریداری نمائید کافی می باشد.قیمت چراغ مطالعه در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و میکروسکوپ در حدود ۲۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان می باشد.

این چند قلم از اصلی ترین ابزار آلات برای تعمیرات می باشد و بقیه مانند سیم لحیم ،روغن لحیم ،مایع فلاکس،پنس، اسپری خشک،قلع کش،قرص قلع  و دیگر موارد را می توان در هر مکانی به سادگی تهیه نمود.

?       تبدیل آی سی ۸ پایه:

این تبدیل برای تغییر مقادیر کیلومتر و کد یابی ضیط ها ودیگر موارد باید خریداری گردد.

?       دستگاه تست ECU :

دستگاه تست ECU  از دیگر ابزار آلاتی است که برای سهولت کار استفاده می شود و در مرحله اول خرید آن اجباری نیست و شما خود می توانید یک دستگاه تست ECU  بسازید.عملکرد دستگاه بدین صورت است که با اتصال یک ECU  به کانکتور ولتاژهای مثبت و منفی به ECU  داده شده و سپس خروجی برای هر قسمت به لامپ یا LED متصل می شود بطور مثال با برقراری ولتاژ دائم در ECU  و همچنین دادن یک ولتاژ اضافی به پایه ورودی برق سوئیچ ، ECU  باید یک ارتباط منفی از طریق خروجی چراغ چک به پشت آمپر داشته باشد حال اگر شما خروجی ECU  را به لامپ ۱۲ ولت وصل نموده و طرف دیگر لامپ را به ولتاژمثبت وصل نمائید لامپ باید روشن شود که در این حالت شما به داشتن چراغ چک در لحظه سوئیچ باز مطمئن می شوید بقیه دیگر موارد  نیز به همین حالت می باشد.

موارد کمک آموزشی دیگر:

باتوجه به سوالات دوستان که چه مطالب کمک آموزشی دیگری در اختیار آنها قرار میکیرد اطلاعات زیر لیست کامل مطالب داخل  دی وی دی ها می باشد که شما میتوانید با کلیک بر روی دانلود لیست آنها را مشاهده نمائید.

دانلود لیست

سوالات متداول:

 1.آیا باداشتن سطح علمی پایین قادر به تعمیرECU هستیم.؟

بیشتر افرادی که مجموعه آموزشی را تهیه نموده اند دارای سطح علمی خیلی بالایی نیستند اما آموزش تعمیر ecu بسیار ساده است که حتی دوستانی نیزکه دارای دانش کم  هستند این علم را فرا میگیرند.

 2.آیا آشنایی سیستم انژکتور لازمه کار میباشد؟

اگرچه تعمیرات ایسیو یه مبحث متفاوت از تعمیرات انژکتور هست اما مسلما” داشتن دانش نسبت به سیستم انژکتور و قطعات و نحوه ارتباط قطعات با ایسیو در درک و دلیل انجام   تعمیرات ایسیو کمک زیادی می کند.

۳٫آموزش تعمیر ECU برای چه افرادی قابل استفاده می باشد؟
 

در ابتدا ببینم که چه افرادی متقاضی گذراندن دوره تعمیرات ایسیوهستند .افراد به دسته های زیر تقسیم میشوند:

الف.افرادی که دارای دانش تنظیم موتور هستند و در حال حاضر در تعمیرگاه مشغول به کار هستند

ب.افرادی که تعمیرگاه ندارند اما با افرادی که تعمیرگاه دارند در ارتباط هستند و میتوانند در  تعمیرگاه یا در منزل به تعمیرات بپردازند

ج.افرادی که خاصه فقط برای دانش فردی خود میخواهند این علم را یادبگیرند که قدرت تعمیر ماشین خود  یا دوستان را داشته باشند

د.افرادی که تعمیرات بردهای الکترونیکی همچون موبایل وتلوزیون را انجام میدهند و تمایل دارند که تعمیرات ایسیو را نیز انجام دهند

نکته :

دقت کنید که آموزش تعمیرات ECU  به تنهائی یک شغل نیست وما نمیتوانیم اقدام به تاسیس مغازه تعمیر ایسیو کنیم زیرا هیچ مراجعه کننده ای نخواهیم داشت چون وقتی خودرو دچار مشکل  می شود بصورت مستقیم به تعمیرایسیو مراجعه نمی کند بلکه ابتدا به تعمیرگاه تنظیم موتور مراجعه و بعد از تست های متعدد خرابی ایسیو اعلام میشود که درنهایت یا خود تعمیرکاردانش تعمیر ایسیو را داشته و یا آنرا به افرادی که تعمیرات ایسیو را انجام میدهند ارسال میکند پس اگر شامل یکی از افراد گروه بالا هستید میتوانید تعمیرات ایسیو را فرا بگیرید.

دیتا شیت DATA SHEET چیست؟

اطلاعات مربوط به هر قطعه الکترونیکی که در باره کارخانه سازنده،نحوه استفاده، تست،جریان ولتاژ و توان مصرفی و دیگر موارد است را در یک فایل PDF  به تعمیرکاران ارائه می دهد. یکی از بهترین سایتهای دریافت اطلاعات www.alldatasheet.com  است.   دانلود دیتا شیت یک آی سی

قطعات SMD   چیست؟ Surface Mount Device 

قطعات الکترونیکی  همانند مقاومت خازن دیود و غیره در صنعت به  اندازه های گوناگون ساخته می شود در بعضی از برد های الکترونیکی قطعات دارای پایه و بالاتراز برد نصب می شوند . قطعات در اندازه کوچک که قابلیت نصب روی سطح برد را داشته باشد را SMD  گویند.

تفاوت تست قطعات معمولی و SMD  چیست ؟

در هر دو حالت معمولی و SMD   تست قطعات همانند یکدیگر است و تفاوتی ندارد

چگونه یک آی سی ، انژکتور ها یا قطعات دیگر را کنترل می کند؟

ابتدا شما یک انژکتور را در نظر بگیرید دارای ۲ پایه می باشد یکی از این پایه ها برق مثبت خود را از رله دوبل دریافت می کند و برای پاشش پالس منفی خود را از ECU  دریافت می کند .آی سی انژکتور دارای چندین پایه  می باشد که از ۴ پایه این آی سی پالس های منفی  به پایه های ECU  که به انژکتور ها متصل است ارسال می شود البته دقت کنید این مربوط به سیستم هائی هست که ۴ انژکتور، جدا پاشش می کنند در صورتیکه ۲ به ۲ پاشش داشته باشند از آی سی مربوط به آن هم فقط دو پایه پالس منفی ارسال می کند.حال اگر یکی از پایه های آی سی انژکتور پالس منفی را ارسال نکند انژکتور مربوط به آن هم پاشش نخواهد داشت و یا در صورتی که پایه آی سی انژکتور از داخل اتصال کوتاه شود پاشش دائم را در انژکتور مشاهده می کنید

سوختن قطعات به چه دلیل می باشد وچگونه یک پایه آی سی یا کل آی سی از کار می افتد؟

قطعات الکترونیکی  یا آی سی ها به دو صورت از کار می افتند.خرابی بصورت قطع شدگی مدار و یا به صورت SHORT یا اتصال کوتاه که باعث عبور جریان بیش اندازه از قطعات و سوختنآنها می گردد.بیشتر آی سی ها بعلت حالت قطع و ترانزیستور ها اتصال کوتاه از کار می افتند و همچنین گرم شدن قطعات و در نهایت طول عمر قطعات باعث سوختن آنها می شود.

چرا گاهی فقط یک  یا چند پایه از آی سی از کار می افتد؟

آی سی  IC به معنی  INTEGRATED CIRCUIT  یعنی مدار مجتمع می باشد.یک آی سی در حقیقت از چندین مدار داخلی از مقاومت ،ترانزیستورو یا خازن تشکیل شده است .حال در صورت سوختن یک قطعه و یا یک مدار داخلی ممکن است یک یا چندین پایه از  کل آی سی  خروجی لازم را نداشته باشد.دقت کنید که پایه های خروجی ممکن است منفی یا مثبت باشد.

ECU  های دیگر را چگونه می توانیم تعمیر کنیم؟

یکی از بخش های آموزش مهندسی معکوس است.شما با داشتن نقشه خارجی هر ECU  که خروجی هر پایه آن را مشخص کرده که به چه قطعه ای ارتباط دارد می توانید ۵۰ تا ۱۰۰ درصد ECU های دیگر را تعمیر نمائید.شما روز اول  مدرسه جدول ضرب را یاد گرفتید اما بعد می توانستید با اصولی که قبلا” یاد گرفته اید ضرب های چند رقمی را انجام دهید پس کافی است که اصول تعمیرECU  های داخلی را بطور صحیح یاد بگیرید و سپس برای دیگر ECU  ها مورد استفاده قرار دهید.

   AUTO DATA  چیست ؟

اتو دیتا اطلاعات الکتریکی ،مکانیکی و انژکتوری مربوط به اکثر خودروهای روز دنیا یا مربوط به یک شرکت خودرو سازی می باشد.در حال حاضر اتو دیتا ارائه شده مربوط به شرکت هیوندا و برای ۶ خودرو این اطلاعات وجود دارد .سوناتا،سانتافه،توسکان و …

 آیا بعد از آموزش ساپورت می شویم وخدمات پس ازآموزش به چه گونه ای است؟

بعد از خرید مجموعه در صورت داشتن نرم افزار واتس آپ در گوشی یا کامپیوتر به گروه اضافه می شوند و درآنجا با دیگر اعضا گروه درزمینه سیستم برق ، انژکتورو تعمیر ایسیو در ارتباط و تعامل اطلاعات قرار خواهند گرفت.مزیت این نرم افزاردراین است که وقتی یکی از دوستان سوالی مطرح میکند و جواب داده میشود دیگران نیز از آن تجربه استفاده خواهند کرد و همچنین اطلاعات آنها به روزخواهد بود.درصورت نداشتن نرم افزار میتوانند با شماره پشتیبانی تماس حاصل نمایند.

همچنین در طول هر ۶ ماه تا یک سال آموزشهای جدید بصورت یک یا چند دی وی دی برای دوستان ارسال میگردد و یا مطالب دانلودی در سایت قرار داده و یا به ایمیل افراد ارسال میگردد.

آیا دوره حضوری نیز برگذار میگردد ؟

برای افرادی که تمایل به حضور در کلاس را داشته باشند بعد از خرید مجموعه و اتمام دی وی دی ها کلاس بصورت رایگان برگذار می شود اگر چه با تکمیل آموزشها درطول ۴ سال گذشته تاکنون تعمیرکاری برای کلاس حضوری مراجعه نکرده است.

آیا این مجموعه در گروه مهندسی آموزش جوان تهیه شده یا متعلق به شرکت دیگری می باشد ؟

تمامی موارد آموزشی در این مجموعه ها تهیه و تدوین گروه مهندسی آموزش جوان  است.

مزیت روش غیر حضوری نسبت به حضوری چیست :

 با توجه به ۱۸ سال سابقه آموزشی که در مراکز آموزش فنی و حرفه ای شیراز کسب نموده ام و همچنین از آنجائی که وقت و زمان از پول نیز با ارزشتر است و همچنین با توجه به مشکلات دوستان از لحاظ هزینه های مسافرت ، اسکان و  دیگر مشکلات  ، شیوه ای را در آموزش جهت شما تدوین نموده ایم که تاکنون بهترین کارائی را داشته و دوستان از این شیوه  بسیارراضی بوده اند.

۱-با توجه حجم بالای آموزشها و زمان محدود آموزش حضوری که تقریبا” بین ۷ تا ۱۴ روز بطول می انجامد تعمیر کار زمان کافی برای طی کردن آموزش ها در منزل را از راه دور دارد.

۲-با توجه به حجم زیاد آموزشها میتواند تا یادگیری کامل ،فیلم های آموزشی را چندین بار نگاه کرده و در هر قسمت آنرا نگه داشته و بر روی آموزش تفکر و پردازش نموده و همچنین سئوالاتی که در ذهن بوجود می آید را یاد داشت نموده تا در زمان مناسب بعد از اتمام فصل آموزشی جواب آنرا از آموزشها گرفته یا از طریق تلفن و یا ساده تر از طریق ایمیل و انجمن و نرم افزار واتس آپ و یا از طریق حضور در کلاس آموزشی آنرا بدست آورد.

۳- وجود نرم افزار های کاربردی تعمیرات ECU  و فیلم های آموزشی گفته شده به تعمیر کار اجازه می دهد تا با خیال راحت بر روی نرم افزار ها و فایل ها کار کرده و ابتدا بدون  انجام کار اصلی بر روی ECU  بصورت مجازی کلیه موارد آموزشی گفته شده همچون استخراج کد سوئیچ،کد ضبط،تغییر کیلومتر و دیگر موارد را بدون مشکل فکری از خرابی کار چندین بار انجام داده و مسلط شود.

۴-نیازی به پرداخت هزینه های بالای مسافرت واسکان و تعطیلی تعمیرگاه و غیره نیست.

۵-همزمان با طی نمودن آموزشهای ساده آنها را بر روی خودرو پیاده نموده و عملکرد تعمیر را ببیند.

۶-با اتمام آموزش های تصویری در صورت تقاضای حضور در کلاس حضوری دیگر نیازی به تشریح مسائل آموخته شده نبوده و بیشتر وقت خود را صرف سئوالات بوجود آمده می نماید که در زمان و هزینه های دیگر صرفه جوئی و همچنین از حضور خود بالاترین استفاده را می نماید.

۷-کلاس حضوری بعد از دریافت DVD  ها بصورت رایگان بوده و نیازی به پرداخت هیچ هزینه ندارد.

۸-هر روز بغیر از ایام تعطیل هفته از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۵ می توانید بصورت تلفنی مشکلات خود را مطرح نمائید.

۹-بارها شده که در یک کلاس آموزشی حضوری در هرجا دانشگاه ،مدرسه  شرکت نموده و بعد از اتمام آموزش بدون یاد گیری کامل به منزل باز گشته  که بعد از شروع مطالعه موارد آموزشی سئوالات بسیاری برای شما بوجود آمده  و خود را مورد شماتت قرار داده که چرا در سر کلاس این سئوالات به ذهنم خطور نکرده بود.این مشکل برای تمامی ما بوجود می آید اما با این تکنیک این مشکل به حداقل خود رسیده است.

نکته اینکه در طول ۴ سال گذشته تاکنون هیچ کار آموزی بصورت حضوری مراجعه ننموده و همگی بصورت غیر حضوری دوره ها را طی نموده اند

برای خرید مجموعه های آموزشی و دستگاههای مورد نیاز می توانید به فروشگاه مراجعه نمائید.     www.jelco.ir

در صورت داشتن هرگونه سئوال جدید میتوانید سئوالات خود را  به ایمیل info@jelco.ir  ارسال و یا با شماره ۰۹۱۷۷۱۳۲۳۰۴ مهندس چیت سازی تماس حاصل نمائید.

آیا با دریافت این مجموعه میتوان تعمیرات ایسیو انجام داد ؟

تمامی اطلاعات مورد نیاز در زمینه تعمیرات ایسیو و دیگر موارد در این مجموعه گنجانده شده است اما آیا میتوان بدون تمرین تعمیری انجام داد.مشخصا” آموزش ۸۰ درصد انجام  کار می باشد وباقی مانده تمرین شما و کار با نرم افزار ها و ابزار آلات  مرتبت می باشد به همین خاطر تا شما آموزشها را به اتمام نرسانید و ابزار های مورد نیاز را تهیه ننمائید و بصورتی که در آموزشها گفته شده چند کار معمولی روی بردهای الکترونیکی سوخته و یا ایسیوهای سوخته انجام ندهید هنوز شما آمادگی کار کردن را نخواهید داشت اگر چه دوستان تا ۵۰ درصد تعمیرات را بدون تمرین و فقط با دیدن فیلم های آموزشی انجام داده اند.

باید با واقعیت روبرو شد شما هر دوره ای را نیز بگذرانید تا اول اطلاعاتتان راکامل نکنید و دست به کار نشوید ترس شما از بین نمی رود و از اینکه بگوییم شما دوشبه استادکار میشید اینچنین نیست هر کاری سختی خود را دارد خراب کردن دارد درست کردن دارد اما در پایان با صرف وقتی در حدود ۲ تا ۴ ماه میتوانید استارت کار را بزنید .

اما مهمترین نکته این هست که همیشه درابتدای هر کاری ما به پشتیبانی نیاز داریم که در زمانی که میخواهیم کاری را انجام بدیم ازلحاظ فکری و تجربه ای کمی به آن تکیه کنیم که سعی ما در این است که این قسمت را بخوبی انجام بدهیم چون بعد از چند ماه یواش یواش تعمیرکار مسیر خود را پیدا میکند و بر روی کار سوار میشود تا جایی که خود بصورت یک استاد کار عمل خواهد کرد.

و نکته دیگر شما میتوانید با دیگرافرادی که نام  آنها در ذیل قرار دارد و این مجموعه ها را تهیه کرده و الان مشغول به کار هستند صحبت کنید و از کیفیت و کمیت آموزشها و پشتیبانی سئوال کنید تا در این زمینه هم اطلاعات شما کامل گردد.خواهشا” در ساعات معمول روز تماس بگیرید .

آیا محتویات داخل دی وی دی ها مشخص است ؟

برای مشاهده لیست آموزشها و دیگر مطالب با  کلیک بر روی دانلود آنرا مشاهده نمائید.                 دانلود

نحوه خرید DVD  های آموزشی ویا شرکت در کلاسها:

برای تهیه آموزشها شما میتوانید به فروشگاه گروه مهندسی آموزش جوان به آدرس  www.jelco.ir  نمائید و قبل از خرید ابتدا راهنمای خرید را مشاهده نمائید و سپس اقدام به خرید نمائید.قابل توجه که فروشگاه دارای نماد اعتماد الکترونیک از وزارت صنایع و معادن و همچنین درگاه پرداخت آنلاین بانک ملت می باشد.

برای مشاهده لیست اسامی  نفراتی که مجموعه های آموزشی را خریداری نموده اند

 به قسمت رهگیری مرسوله در فروشگاه مراجعه فرمائید

دوستان لطف کنند فقط در ساعات ۹ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۱۹ تماس بگیرند و مزاحم افراد در زمانهای دیگر نشوند

هیچ آموزشی کامل نیست و سعی ما همیشه در بهبود کیفیت آموزشی است و به همین خاطر از انتقاد و پیشنهاد دوستان بسیار خوشحال خواهیم شد.

امید که این مطالب در آشنائی شما با مبحث تعمیرات ایسیومفید بوده باشد.

با احترام